OSTAR 2022

OSTAR 2022 - relacje

Jednoosobowe regaty oceaniczne  OSTAR ’22

Relacje:

#1 2022 04 02 | Do trzech razy sztuka, czyli Ostar, podejście trzecie (video)https://photos.app.goo.gl/7jvkdYHqdVJ73oeG7

#2 2022 04 10 | Żagle, konfiguracja

W ostatni piątek minął termin złożenia całego zbioru dokumentów wymaganych przez organizatora regat.
Był to jednocześnie termin, do którego musiałem zdecydować ostatecznie w jakiej konfiguracji żaglowej wystartuję w regatach.
Właściwie, to już znacznie wcześniej podjąłem decyzję, że wystartuję bez tzw. żagli latających (spinaker, genaker) i z mniejszym grotem.
Zastanawiałem się tylko, czy zgłosić do regat tylko małego foka (ok. 105%), czy może uwzględnić także tego większego, którym dysponuję, czyli ok. 108% Ostatecznie zdecydowałem się na mniejszego.
Dlaczego taka konfiguracja? Dlaczego mały fok i bez spinakera?
Zakładam, że pożegluję trasą północną, czyli nad ortodromą (najkrótsza droga między startem, a metą – na płaskiej mapie będzie miała kształt łuku). Na tych szerokościach, będą przeważały wiatry zachodnie i więcej będzie tych trochę mocniejszych, niż słabszych. Zatem żegluga głównie w bajdewindzie. Tak wynika z map pogodowych, które wydawane są w formie papierowej i powstają na podstawie obserwacji z okresu 50 lat.
Innym powodem tego, że nie wybrałem większego foka, była kwestia potencjalnej wymiany żagla przedniego na takim jachcie jak Delphia 47. To nie jest łatwy temat. Szczególnie jak się to ma robić w trakcie żeglugi i dysponując tylko parą rąk.
Chabowski! Nie wygłupiaj się. Spójrz w pesel. Masz przede wszystkim dopłynąć.
Ostatnią kroplą, która o tym przesądziła, była kwestia przelicznika. Teoretyczna różnica w prędkości jachtu (w świadectwie) między fokiem 108%, a 105% wynosi 9 sekund na milę. Mając trochę większego foka, musiałbym na metę przypłynąć o dobę szybciej. Doszedłem do wniosku, że realnie i optymalnie będzie żeglować z tym mniejszym.
Podsumowując ten wątek:
Grot: 47,39m2
Fok: 37,68m2
Materiał: Hydranet (znacznie mocniejszy niż Dacron)
Projekt i wykonanie żagli: OceanSails

#3 2022 04 14 | Czego można spodziewać się na północnym Atlantyku w maju i w czerwcu, czyli rozmowa ze Zbyszkiem Rembiewskim (video): https://www.facebook.com/100011730119975/videos/381436447036954

 

Żeglarstwo morskie

Flagowa jednostka Sailing Factory – s/y Blue Horizon (Delphia 47)

#4 2022 04 20 | Spotkanie z Zygmuntem Miłoszewskim , który niedawno wrócił z Atlantyku – jakie bedzie miał rady…https://www.facebook.com/100011730119975/videos/1347554992380190     

#5 2022 04 24 Czerwcowe żeglarstwo lodowe, czyli gdzie te góry się szwędają

https://www.facebook.com/100011730119975/videos/293329386321368/

#6 2022 04 27  Jak ważna jest funkcja lin na jachcie i  jaki ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo żeglugi.

https://www.facebook.com/77racingclub/videos/549214703228125/

#7 2022 05 05 Brest. Francuski ruch oporu i wsparcie księżyca.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1580263949041260&set=pcb.1580264742374514

Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu

#8  2022 05 10 Prąd na jachcie.

https://www.facebook.com/100011730119975/videos/370865084832520/

#9 2022 05 12 Plymouth.

Uprzejme ale bez wyczucia służby graniczne. Biuro regat, lista startowa i sponsor od problemów z prostatą.
Przelot z Brestu do Plymouth należał do tych przyjemnych. 140 mil w ok. 20h, to nie najgorszy wynik. Jakby tak się udało wykręcić taką średnią w Ostarze, to byłbym bardzo zadowolony.
Do Plymouth dopłynąłem po godzinie 4 nad ranem i sklarowałem łódkę jeszcze przed wejściem do portu. Po przycumowaniu, wywiesiłem flagę Q i wykonałem telefon do jakiś służb granicznych. Kilka pytań formalnych i na końcu informacja, że dopóki nie oddzwonią, to nie mam pozwolenia zejścia na ląd. Kolejne skutki alienacji politycznej. No cóż. Położyłem się spać i już, już się zapadałem….telefon. Ok, wszystko się zgadza – witamy w UK.
Super, dzięki, procedura zasypiania rusza na nowo (telefon wyciszyłem ze wszystkiego). Sen mnie odciął natychmiast i zrobiło się fajnie, błogo. Walenie w kadłub! Hello Sir! We are from Customs Office….. bez komentarza. Popytali, poszperali, posiedzieli i wysłali moją senność w kosmos.
W biurze regat miło i pakiet gadżetów, flag i zaproszenie na drinka wieczornego i fish & chips (uprzejmie dodali, że zapraszają, ale każdy płaci za siebie).
Potwierdzili, że formalności dopełniłem i już nic ode mnie nie chcą. Jestem na liście startowej. Do tego jeszcze dziewięć innych łódek.
Krótki spacer po marinie. Post i… nie mogę przeoczyć powrotu senności 🙂
Ps. Ten sponsor od prostaty, to swoją flagę kazał wywiesić. Może dobrze, że nie jest za duża. Jakoś tak dziwnie, ale “darowanemu koniowi…”.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

#10 2022 05 12 O czytaniu prognoz pogody, czyli wersja optymistyczna, czy ta, która się wydarzy?

Coraz częściej oglądam prognozy pogody. Między tym co było wczoraj, a pokazało się dzisiaj, mówiąc delikatnie, jest spora różnica. Nie tym jednak.
Chciałem zwrócić Waszą uwagę na dwie informacje, które można wyczytać z prognozy. Jedną oglądamy zawsze, drugą, to już rzadziej. Niestety, ta druga, sprawia, że czasami słychać głosy, że prognoza się nie sprawdziła.
Oba załączone obrazy, to to samo miejsce, w tym samym czasie. Pierwszy obraz, to prędkość i kierunek wiatru, czytaj podstawy wiatru, czytaj będzie wiało nie mniej niż….
Drugi obraz to porywy, inaczej zwane szkwałami.
Różnica robi wrażenie. Porywy mogą być dwukrotnie silniejsze niż podstawa.
Wniosek – jak sprawdzacie prognozę pogody, zawsze kliknijcie na ikonkę pt. “porywy wiatru”. To może zmienić Wasze plany lub sposób przygotowania do rejsu.
Wniosek drugi – lepiej tam i o tej porze – nie być.

#11 2022 05 13 Atlantyckie zawirowania, czyli starcie Labradora z Golfsztromem.

W drugiej połowie wyścigu, do analizy kierunków wiatru, trzeba będzie dołączyć jeszcze prądy morskie. Już wspominałem o tym wcześniej, w jednym z filmików, teraz rzućcie okiem jak to wygląda graficznie.
Niżej obraz z sytuacji obecnej. Zawirowania i wiry wywołane w dużym stopniu spotkanie Prądu Labradorskiego z Golfsztromem. Średnica takiego wiru, to wielkości od 100 do 200 mil morskich. Ważne jest aby znaleźć się po dobrej stronie takiego wiru. Jak będę pod prąd, to mogę tracić nawet do dwóch węzłów. Będąc po dobrej stronie mocy, mogę zyskać dwa węzły. Różnica 4 węzłów, to wartość potężna.

#12 2022 05 14 Kilkanaście godzin przed startem.

Nagrałem filmik z roboczym tytułem “Już bardziej się nie przygotuję”, ale możliwości tutejszego internetu niestety nie dorównały wadze tego materiału (może aktorowi też).
Dużo więcej już nie zrobię, nie przygotuję. Większość z listy “to do” udało się zrobić, ale niestety, nie wszystko. Wierzę, że pozycje, których nie wykreśliłem (głównie te lądowe), nie będą przyczyną końca świata.
Bardzo dziękuję za wszelkie wsparcie. Myślą, słowem, czynem i wszelką materią. Przewinęło się kilka ważnych słów, które mają potężną moc. Dziękuję!
Dotychczasowe posty wstawiałem na moim prywatny profilu i udostępniałem na Sailing Factory. Kolejne posty będą redagowane już przez Zbigniew Rembiewski i będą już publikowane na profilu Sailing Factory
Jeżeli dostępna na Blue Horizon technika pozwoli, będę się starał przekazywać informacje i relacje w miarę na bieżąco.
Tych, którzy czytali i oglądali posty tylko na moim prywatnym profilu, zapraszam na profil Sailing Factory. Najlepiej polubcie ten profil, to posty będą same Wam wskakiwały na ekran.
Pozycje jachtów uczestniczących w regatach możecie śledzić na bieżąco wchodząc na stronę organizatora: https://rwyc.org/ostar/tracking/
Relacje będą także publikowane na naszej stronie internetowej: https://sailingfactory.pl/ostar-2020/
Do zobaczenia, usłyszenia i czytania, po drugiej stronie Atlantyku. Za około 4 tygodnie.
Trzymajcie się mocno i zdrowo!

#13 2022 05 16 1-sza doba po starcie.

Sytuacja na trasie.
O starcie i żegludze przez pierwsze 24godziny, mam pewnie mniej do powiedzenia niż pozostali kibice JackaCh, bowiem sam się ścigałem, ale właśnie nadrabiam. jak widzieliście , ze startu wyrwali jakby to był krótki Up&Down i dalej do przylądka Lizard, oprócz Caribeiry, która wyszła do przodu , trzymali się razem. Po minięciu Przylądka przyszedł czas na indywidualne decyzje. Większość wybrała odejście na północny zachód, mniejszość w tym BH, zdecydowała utrzymać zachodni kurs. Dziś czyli 16.05 o 12UTC , mamy wyraźne dwie grupy południową: BH, Hultaj i Escape i północną pozostali.
Dlaczego takie różne decyzje? Mogę tylko zakładać, że jest to podyktowane nadchodzącym potężnym niżem. Grupa północna myśli o zabraniu się z wirem który poniesie ich mocno na północny zachód, ale kosztem wyniesienia na północ i większym ryzyku awarii. Grupa południowa stawia na mniej ekstremalne przeżycia, niżu tylko trochę dotkną, ale za to później mogą szkodować przez następne dwa dni, na niedosyt wiatru i jego niekorzystny kierunek. A jak będzie zaraz zobaczymy. Doniesień o żegludze z pokładu BH jeszcze nie było, tylko sygnał o trudnościach ze ściąganiem GRIBów pogodowych, ale to już poprawione przez team brzegowy. CDN
Żeglarstwo morskie

Flagowa jednostka Sailing Factory – s/y Blue Horizon (Delphia 47)

#14   2022 05 17 2-ga doba po starcie

Pozycja BH z 1200UTC 49stop 41,8min N ; 11stop 12,5 min W płynie ok 6 kt równo na W
Wiatr ok 20kt z S, fala wysokości 4m z SW, o okresie 9s, a to znaczy, że jest dość długa 120-140m. Tak też donosi JacekCh:
“hey, ciezka noc. wiedzialem, ze powieje i wczesniej zrzucilem grota. postanowilem tez odpasc i ten silny wiatr przyjac w baksztagu. teraz grot wrocil na maszt. duze 4-5 metrowe fale juz dluzsze” Najbliższa doba powinna przynieść już spokojniejszą żeglugę z wiatrami ok 20 kt. Tak jak wczoraj przypuszczałem grupa północna odjechała bardzo na północ i mimo dużych predkości jej uzysk DMG (Distance Making Good) jest umiarkowany. Grupa południowa robi swoje. I mimo, że nie wygląda to spektakularnie, idą w dobrą stronę.
Może być zdjęciem przedstawiającym mapa i tekst „RWYC OSTAR/ TWOSTAR 2022 ብ Blue Horizon Jacek Chabowlski”

#15 2022 05 18 3-cia doba po starcie

Pozycja BH z 1200UTC 50stop 14,6min N ; 14stop 47,7 min W płynie ok 4 kt na WNW na 3-ciej pozycji w solo.
Wiatr ok 20-26kt z SW zmienny w ćwiartce od S do W, fala bez zmian. JacekCh donosi: “Czesc, u mnie ok. Nad ranem byla burza. caly czas wieje powyzej 20kts. Troche kreci wiatr. Od wczoraj plyne na samym foku. Duze zafalowanie, dlatego troche zredukowalem predkosc. Pozdr.j” Tak więc widać, że moje wczorajsze rokowania spokojniejszej żeglugi jeszcze się nie sprawdzają, ale uspokojenie nadchodzi.Przez czwartek będzie się stopniowo wywiewać, a piątek i sobotę już ok 15kt.
Grupa północna , jest ciągle północna , ale widać, że walczy o zachód, za wyjątkiem La Promesse i Cariberi, konsekwentnie ciągnących na NW w stronę Grenlandii. Tomasz Ładyko i Szymon z Anną , po wczorajszym zgłoszeniu awarii, są już pod Irlandią. CDN
Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu

#16 2022 05 19 Niestety musi zawracać .

3-cia doba godz 2000 UTC
Pozycja BH z 1800 UTC 50stop 24,6min N ; 15stop 13,7 min W płynie ok 6,5 kt na ESE.
Tak, to oznacza, że wraca.
Regaty to smak zwycięstwa, ale też odpowiedzialność. Cytuję wiadomość jaką przysłał :
“Podjalem decyzje o wycofaniu sie. Uzbieralo sie kilka problemow, ale niestety problem z fokiem definitywnie przekreslil mozliwosc kontynuacji. Fok jest naciety pod rogiem falowym przez roler. Dlugo by nie wytrzymal. Musialbym go zmienic co w obecnych warunkach nie jest mozliwe. Dodatkowo nie jestem pewien, czy dalbym rade go zrzucic, bo pewnie sie zatnie w szynach rolera. Nie chce czekac na wieksze problemy. Wracam na tarczy. Pozdr.jch”
Wspieramy Jacka w każdej decyzji jaką podejmuje. Mają one ciężar gatunkowy wyznaczany przez Ocean tam i teraz.
Prognozę na powrót ma dobrą. Będzie szybko w domu.
Może być zdjęciem przedstawiającym przyroda, niebo i zbiornik wodny

#17 2022 05 20 Powrót

4-ta doba godz 1300 UTC
Pozycja BH z 1100 UTC 50stop 09,8min N ; 12stop 12 min W płynie ok 7,5 kt na E’S
Atlantyk nie odpuszcza, nawet tym co jemu odpuścili. Jacek donosi:
“Czesc, kieruje sie na Roscoff. Powinienem tam byc w sobote. Zrobie krotki postoj, moze jedna noc. Sprobuje zmienic foka i planuje zegluge do PL. Lodka wymaga opieki zanim wroci na akweny. Generalnie ok, ale tu powinna byc inna skala pogodowa. To co tu jest od tygodnia, my u nas nazywamy sztormem. Kilka razy na godzine mam wanne w kokpicie. Duze, zalamujace sie fale daje potezne kopniaki w lodke. Czasami musze redukowac predkosc, bo wrazenie jest, ze uderzam w jakas przeszkode. Pozdr.jch”
Ale to już tylko kwestia pojedyńczych godzin i wyjdzie z ogona niżu na wiatry poniżej 20 kt. Wtedy odpocznie, tylko jeszcze to przecinanie rut statków w Kanale.

#18  2022 05 20 5-ta doba od startu, 2-ga doba powrotu  godz 18 UTC

Pozycja BH z 1600 UTC 49stop 11,3min N ; 06stop 32 min W płynie ok 7,5 kt na E’S. Do Roscoff pozostało jeszcze 99 mil. Sądząc z ciszy ze strony Jacka, to odsypia i odpoczywa. Warunki żeglugi już temu sprzyjają. Wiatr z baksztagu 12kt, a fala już siadła do trochę ponad 2 metrów. Atlantyk odpuszcza, za to ruch statków coraz większy, a za 50 mil zacznie przecinać główną rutę do/z Kanału
W wyścigu pozostało 5 jachtów, 3 w DH i 2 w solo + Hultaj, który już wyszedł z portu Baltimore w Kornwalii, gdzie naprawiał ramię autopilota i wraca do wyścigu. Taktyka La Promesse , zabrać się z niżem i polecieć dookoła wiru, wydała. Ma już 1/3 dystansu za sobą i 350 mil przewagi nad następnym Lifgun’em.
Może być zdjęciem przedstawiającym ocean
Informacje podstawowe:

Trasa: Plymouth (GB) – Newport (USA)

Start: 15.05.2022r

Długość trasy (najkrótszą drogą): ponad 3.000 mil morskich

Przewidywany czas żeglugi: 4 tygodnie

Jacht: Blue Horizon (Delphia 47)

Skipper: Jacek Chabowski

 

Regaty OSTAR

Regaty z długą i mocno żeglarską tradycją. Pierwsza edycja odbyła się w 1960 roku. Na starcie tych stawiała się czołówka światowego żeglarstwa jednoosobowego, w tym także polscy żeglarze.

Więcej o tych regatach można przeczytać na stronie organizatora: https://rwyc.org/ostar/

 

Kalendarz

07.04.2022 – ostatni dzień przyjmowania zgłoszeń

30.04 – 07.05.2022 – ostatnie przygotowania jachtu do regat w Breście (Francja)

08-11.05.2022 – “deliverka” do Plymouth i ostatnie testy

12-14.05.2022 – Plymouth (UK) – inspekcje, odprawy, ostatnie zakupy.

15.05.2022 godz. 1200 (UK) – start

12.06.2022 (+.-) meta w Newport (USA)

23.06.2022 – zamknięcie linii mety